به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، حقوق بشر ابزاری برای پیشبرد اهداف آمریکایی‌هاست و عضویت کشوری مثل عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، برای بی‌اعتبار ساختن موضوع حقوق بشر در جهان کافی است.

شورایی که با عضویت عربستان، زیر سؤال رفته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در خصوص عضویت مجدد عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با اشاره به ماهیت این شورا گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خصوصاً طی دو دهه گذشته به ابزاری برای پیشبرد سیاستهای ظالمانه قدرت‌های غربی به رهبری ایالات‌ متحده آمریکا تبدیل شده است.

وی دو نکته را در این زمینه قابل‌تحلیل خواند و اشاره داشت: نخست اینکه غربی‌ها برخورد دوگانه‌ای با حقوق بشر دارند. زمانی که منافع غربی‌ها در میان است، بحث حقوق بشر از سوی آنها مطرح می‌شود. عربستان کشوری است که به‌ هیچ‌وجه واژه حقوق بشر در آن به کار گرفته نمی‌شود. حکومت این کشور مبتنی بر رأی مردم نیست و آزادی احزاب، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها و زنان در آن موضوعیت ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به حمایت‌های ریاض از کشتار مردم یادآوری کرد: سعودی‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق حمایت و از این گروه‌ها برای قتل عام مردم بهره برداری می‌کنند. با این‌ حال چنین کشوری مورد حمایت غرب قرار گرفته است؛ اما کشورهایی که با هژمون نظام سلطه و سرمایه داری مخالفت می‌کنند، وضعیت متفاوتی در نگاه غرب دارند.

وی با اشاره به برخورد دوگانه غرب با مقوله حقوق بشر تأکید کرد: غربی‌ها کوچکترین مسائلی را که در کشورهای مخالف هژمون نظام سرمایه داری اتفاق می‌افتد، بزرگنمایی می‌کنند و آن را بهانه‌ای برای جنگ تبلیغاتی بر ضد این کشورها قرار می‌دهند.

عابدینی با توضیح دومین نکته در این‌ باره گفت: حقوق بشر امروزه موضوعی مستقل محسوب نمی‌شود، بلکه خواسته‌های فرهنگی غرب را تشکیل می‌دهد. غرب حقوق بشر را برای تحمیل فرهنگ خود بر سایر کشورها مطرح می‌کند. آنها اندیشه یک و نیم میلیارد مسلمان را تحت عنوان حقوق بشر نادیده می‌گیرند.

وی گزارش‌های حقوق بشری غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز تلاشی برای رواج ارزش‌های منحط فرهنگ غربی مانند هم‌جنس‌گرایی دانست و خاطرنشان کرد: آنها حتی حمایت از جاسوسان را با عنوان حقوق بشر جا می‌زنند. چگونه ممکن است که غرب خصوصاً آمریکا جاسوس را به‌ عنوان فعال حقوق مدنی معرفی کند؟ زمانی که فردی برای جدایی‌طلبی و تجزیه‌طلبی فعالیت می‌کند، وی را فعال قومی تعبیر می‌کنند. فردی که مرتکب اعمال ضد اخلاقی می‌شود، در قاموس غربی‌ها فعال حقوق زنان نام برده می‌شود.

قائم‌ مقام خبرگزاری صداوسیما حقوق بشر در قرن بیست و یکم را ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی آمریکایی‌ها خواند و تأکید کرد: عضویت کشوری مثل عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، برای بی‌اعتبار ساختن موضوع حقوق بشر در جهان کافی است. به‌ عبارت‌ دیگر اگر هیچ دلیل دیگری نیز برای بی‌اعتباری این شورا وجود نداشته باشد، عضویت سعودی‌ها در این شورا برای این امر کفایت می‌کند؛ چراکه رژیم سعودی به هیچ‌یک از ارزش‌های اولیه هم پایبند نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا عضویت عربستان در این شورا وابسته به پول‌های نفتی این کشور است؟» گفت: دولت سعودی صادرکننده دو محصول نفت و تروریسم است. این رژیم همان‌گونه که از صدور تروریسم برای پیشبرد منافع خود بهره می‌گیرد، از دلارهای نفتی نیز برای پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کند.

مدیرکل سابق اخبار شبکه العالم با توجه به نقش دلارهای نفتی سعودی‌ها در سازمان ملل خاطرنشان کرد: جنگنده‌های سعودی طی دو سال گذشته صدها کودک یمنی را به خاک و خون کشیده‌اند. با این‌ حال زمانی که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد طی گزارشی کشتار کودکان را به‌ عنوان جنایت جنگی مطرح می‌کند، این گزارش را دو روز بعد از انتشار پس می‌گیرد و به‌ صراحت می‌گوید که اگر عنوان عربستان سعودی در این گزارش باشد، بخشی از بودجه سازمان ملل متحد با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به رنگ باختن حقوق بشر افزود: دولت سعودی برای عضویت در برخی از نهادهای حقوق بشری حتماً از دلارهای نفتی خود به‌ عنوان باج استفاده می‌کند؛ بنابراین اصالت با حقوق بشر و رعایت آن نیست. سعودی‌ها نه‌تنها با دلارهای نفتی دولت‌های غربی را در قبال جنایت‌های خود به سکوت وادار می‌کنند، بلکه عضویت خود در نهادهای حقوق بشری را ممکن می‌سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.